به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پژواک اقتصاد، حجتالاسلام والمسلمین سید محمود عرب در جلسه معرفی پروژههای تامین اعتبار شده رویداد شهید فخریزاده اظهار کرد: شهادت این دانشمند برجسته ایرانی، قلب همه انسانهای آزادیخواه دنیا را به درد آورد؛ امروز هم میبینیم دهها هزار زن و کودک و غیر نظامی در غزه توسط صهیونیستها به شهادت رسیدهاند و بیش از 20 هزار کودک هم زیر آوارها ماندهاند.
او افزود: رژیم صهیونیستی در ترور، نسلکشی و ارتکاب هر جنایتی، دست همه جانیان را از پشت بسته و بی محابا، بیمارستانها، مساجد و خانههای مردم بی گناه را ویران میکند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه اخیرا هم شاهد به شهادت رساندن سید حسن نصرالله و یحیی سنوار توسط رژیم صهیونیستی بودیم گفت: این دو شهید بزرگوار، دو اسطوره مقاومت در تاریخ منطقه و جهان هستند و نامشان به ثبت رسیده است.
او با بیان اینکه جهاد در مقابله با استکبار جهانی حرکتی منطقی است و منطق اخلاقی و شرعی دارد گفت: امیدواریم ضربه جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی آنها را متوقف کرده و موجب صلح در منطقه شود.
عرب در بخش دیگری از سخنان خود به رویداد شهید فخریزاده اشاره و ابراز کرد: این رویداد با هدف شناخت و حل مسئله برگزار میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه قرآن کریم در مورد ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی انسانها دارای پیامها و دستورات مهمی است گفت: خداوند در کتاب خود و درباره داستان ذوالقرنین فرموده است به نزد او آمدند و عرض کردند «إِنَّ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلی أَنْ تَجْعَلَ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ سَدًّا» به این معنا که یأجوج و مأجوج در این سر زمین فساد میکنند، آیا ممکن است ما هزینهای در اختیار تو بگذاریم که میان ما و آنها سدّی ایجاد کنی؟
او تصریح کرد: ذوالقرنین به آنها گفت «قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّهٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْمًا» به این معنا که به شما کمک میکنم تا مسئله و مشکل خود را به طرز صحیح حل کنید، چون مسئله آن مردم سد نبود، بلکه مهارت بود تا نسبت به این کار اقدام کنند.
عرب با بیان اینکه خداوند مهارت و فناوری را به ذوالقرنین آموخته بود و او نیز آن مهارت را به مردم یاد داد گفت: بر این اساس در مییابیم مسئله مهارت امری مهم و آموختن آن یکی از ضروریات زندگی انسانهاست.
او ادامه داد: مرکز نوآوری و فناوری اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان قم با همکاری شرکت فاتحان علم و فناوری فخرا توانسته است در بحث مسئلهشناسی به هشت محور اصلی یعنی آب و انرژی، نفت، پتروشیمی، مسکن، معدن، حمل و نقل، خودرو، کشاورزی و امنیت غذایی، زیستفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیده که آنها را در چارچوب رویداد شهید فخریزاده مطرح کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه بیش از 50 پروژه در قالب این رویداد پذیرش و اصلاح شده و 41 پروژه هم در مرحله استانی تایید شدهاند گفت: تعداد طرحهای تایید شده در مرحله نهایی 30 مورد بوده است.
او افزود: پروژههای تایید شده مربوط به شرکت آب و فاضلاب، اداره کل صمت، بنیاد نخبگان، سازمان جهاد کشاورزی، شهرک صنعتی محمود آباد، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خودکفایی فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران بودهاند.
عرب با بیان اینکه با پنج تیم برگزیده قراردادهای جداگانه منعقد شده است گفت: ارزش ریالی این قراردادها 410 میلیون تومان بوده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم افزود: این اقدام به قراردادهای بالادستی بر میگردد چون ایجاد مراکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار ابلاغیه سازمان آموزش فنی و حرفهای در سال 1398 بوده ضمن اینکه تفاهمنامهی دو جانبهای هم با معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسیده است.
او ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفهای با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهمنامه سه جانبهی دیگری را هم در سال 1401 به امضا رسانده که جزو اسناد بالادستی محسوب میشود.
عرب تاکید کرد: استارتاپها از مراکز دانشگاهی بر میخیزند؛ اسکیلاپها نیز به معنای ارتقاء مهارت، مطابقات محصولات و خدمات استارتاپها بر اساس نیاز بازار هستند که ایجاد و توسعه آنها وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است.
او با بیان اینکه این سازمان متولی اصلی مهارتآموزی در ایران است گفت: به این ترتیب حلقه ارتباطی میان استارتاپها و اسکیلاپها، نیز همین سازمان است.
عرب تصریح کرد: در انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفتهایم و چند سالی هم از شروع آن میگذرد که در این جریان جهانی، باید مهارتهایی را منطبق بر فناوریهای موجود و مورد نیاز آموزش دهیم که از جمله آنها میتوان به شبیهسازی، کلاندادهها، واقعیت افزوده، رباتهای خودکار، یکپارچهسازی سیستمها، فضای ابری، امنیت سایبری، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی اشاره کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه به دنبال استفاده از همهی این ابزارها هستیم گفت: درصددیم مرکز آموزش هوش مصنوعی را نیز در قم راهاندازی کنیم.
او خاطرنشان کرد: از همه کسانی که پروژههایشان تایید شده درخواست داریم در زمینه تبادل اطلاعات همکاری لازم را داشته باشند، همچنین آن دسته از صاحبان پروژه که طرحهایشان مورد تایید قرار نگرفته میخواهیم اولویتهایشان را معرفی کنند تا زمینهی انعقاد قرارداد فراهم شود.